8 november 2019

DE PLAATS VAN DE AUTO IN DE STAD

Met de fiets, met de auto of met het openbaar vervoer: er is al oeverloos gepalaverd over de snelste manier om in de stad van punt a naar punt b te raken. Wij namen de proef op de som in onze thuisstad Antwerpen! Drie CORES-medewerkers reisden om ter snelst van ons kantoor aan de Mechelsesteenweg naar de Friendship Building aan de Rijnkaai. And the winner is: Bart met zijn fiets. Op de tweede plaats eindigde Sophie per tram en als laatste arriveerde de auto van Lieve op de plaats van bestemming. De auto bleek dus niet alleen de meest vervuilende, maar ook de minst efficiënte optie!

Toch zijn we als ontwikkelaar vaak verplicht om de focus te leggen op de auto, bijvoorbeeld door een verplicht aantal ondergrondse parkeerplaatsen te voorzien op de sites. CDO Thomas de Jong stelt zich daar vragen bij.

“We stellen vast dat we die ruimtes niet allemaal verkocht krijgen. Per 100 appartementen hebben we 15 parkeerplaatsen op overschot. Dat is weggesmeten geld, dat we hadden kunnen gebruiken voor allerlei leuke initiatieven of om de kwaliteit van de projecten – de appartementen, de omgeving – nog te verbeteren.”

Afnemende behoefte

De ondergrondse parkeerplaatsen zijn bovendien een vrij statische gegevens, waar je niet altijd een oplossing voor vindt. Thomas de Jong:

“Bovengrondse plaatsen kun je eventueel nog omvormen tot bijvoorbeeld winkelruimte, maar met ondergrondse ligt dat moeilijker. Je kunt ook niet tot in het oneindige champignons kweken, hé. (lacht) Als je rekening houdt met een aantal huidige evoluties, besef je dat we in de toekomst nog minder parkeerplaatsen zullen nodig hebben. Denk maar aan de mobiliteitsplannen in bepaalde steden of de keuze van steeds meer mensen om de fiets te gebruiken of om geen privéwagen meer aan te schaffen ten voordele van autodelen.”

Gezien de demografische mix in de meeste van onze appartementen in de stad, is het autogebruik daar zeker beperkt. Aan de ene kant betreft het vaak oudere mensen, die net in de stad komen wonen om hun auto niet meer te hoeven gebruiken. Aan de andere kant zijn het jonge gezinnen, die er bewust voor kiezen om geen auto te kopen. We voorzien ook steeds meer deelwagens in onze projecten, waardoor de behoefte aan parkeerplek nog verder afneemt. Spijtig genoeg merken we dat sommige gemeenten nog niet mee zijn in dit verhaal.